K2 Search Oy:ssä konsulttina työskentelevä, Suomen Mentoreiden toiminnassakin mukana oleva Hanna Hellas tapaa työssään paljon erilaisia työnhakijoita. Hän vastasi kysymyksiimme henkilöbrändäyksen merkityksestä työnhaussa.

Kaikilla ihmisillä on henkilöbrändi, halusimme sitä tai emme. Henkilöbrändi on muiden ihmisten käsitys ihmisestä ja hänen ammatillisesta osaamisestaan. Tärkeä kysymys onkin, haluammeko ja osaammeko hyödyntää henkilöbrändiämme työnhaussa?

Hanna Hellas, miten itsensä voi brändätä työnhaussa?

Hyvä kysymys. On selvää, että hyvä ammatillinen brändi auttaa työnhaussa. Se on henkilön kiteytyneestä ammattiosaamisesta muodostunut positiivinen maine, johon yhdistyvät henkilön ammatillinen itseluottamus ja persoona.

Henkilöbrändin systemaattinen rakentaminen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on hyvä tuki työnhaussa. Fiksut kommentit ja kannanotot oman ammatin kannalta ajankohtaisiin teemoihin ja profiilin säännöllisellä päivityksellä pääsee hyvää alkuun. Kannattaa myös miettiä, minkälaista muuta informaatiota on itsestä löydettävissä netistä. Ei ole mahdoton ajatus, että tuleva työnantaja googlaa työnhakijan.

Koska työelämä on murroksessa, vahvan ammattiosaamisen kartuttaneen tekijän on helpompi hypätä mukaan uusiin tilanteisiin, kääriä hihat, ryhtyä tekemään ja vahvistaa samalla omaa brändiään alan osaajana.

Jos työkokemusta ei ole vielä kertynyt paljoa, oman osaamisen tunnistaminen itsetuntemuksen kautta auttaa löytämään ne ”omimmat jutut”.

Itseltään kannattaa omaa henkilöbrändiään ja ammatillista identiteettiään luodessaan kysyä, mitä haluan itsessäni korostaa ja tuoda esiin? Missä olen hyvä ja millaisiin asioihin tunnen paloa ja intohimoa? Meillä kaikilla on omat vahvuutemme; joskus ne pitää vain kaivella esiin. Sparrailu muiden kanssa – esimiehen, pätevämmän kolleegan tai ystävän – voi auttaa kirkastamaan omia vahvuuksia ja sitä kautta rakentamaan omaa brändiä. Vaikka persoonaa ei voi muuttaa, osaamistaan ja sitä kuuluisaa asennetta voi aina kehittää.

Oman osaamisen selkeyttäminen ja kiteyttäminen on kaiken a ja o työnhaussa. On hyvä muistaa, että henkilöbrändi ja ammatillinen osaaminen kulkevat käsi kädessä. Hyvin itsensä henkilöbrändännyt ihminen kehittää itseään, pysyy työelämän jatkuvassa muutoksessa mukana ja kertoo sen muillekin.

Miten työnhaussa voi erottautua?

Maailma on muuttunut eikä aiemmin turvallisiksi koettuja ammatteja ole välttämättä enää tarjolla. Myös tehtävänimikkeet vaihtuvat samassa tahdissa. Digitaalisuudesta on tullut arkipäivää. Työpaikkoja on melko paljon tarjolla, mutta hakijat ja työpaikat eivät kohtaa.

1) Monessa tilanteessa hakijan asenne on ratkaisevaa. Tiedot ja taidot voi oppia, jos motivaatio ja asenne ovat kohdallaan. Jos mahdollista omaan lahjakkuusrakenteeseen kannattaa myös tutustua ja miettiä, miten sitä voi parhaalla tavalla hyödyntää oman osaamisen kartuttamisessa.

2) Työhakemuksen kanssa kannattaakin olla erityisen huolellinen, sillä hakijoita on paljon.

3) Listaa työhakemukseen 3-5 tärkeintä osaamisaluettasi, selkeytä ja kiteytä viestiä.

4) Huolehdi, että hakemus on päivitetty kyseiseen yritykseen suunnatuksi eikä siinä ole asiavirheitä.

5) Vaikka lähettäisit sata hakemusta viikossa, niin sitä suuremmalla syyllä tarkista, tarkista ja tarkista, ennen kuin lähetät työhakemuksen eteenpäin.

6) Mitä vähemmän sinulla on työkokemusta, tutustu sitä huolellisemmin itseesi ja vahvista viestissäsi persoonasi vahvuuksia. Vähäisen työkokemuksen lisäksi työhakemuksessa kannattaa kertoa opiskelutaustasta, harrastuksista ja kaikista työkokemuksista kesätyöt mukaan lukien.

Onnistuneita henkilöbrändäyksiä:

Linda Liukas

Risto Siilasmaa

Timo Soini

Steve Jobs

Jutta Gustafsberg

Kaisa Liski

Jari Sarasvuo

 

www.k2search.fi

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.